Živi zdravo: Doručak, važniji nego mislimo

Doručak je jako važan obrok u danu. Kad zdravim doručkom započnemo dan, možemo to iskoristiti kao motiv da ostatak dana pripazimo na broj i kvalitetu obroka.
Vrste doručka koje ljudi konzumiraju:
1. Ništa
2. Kava (i misle da su doručkovali)
3. Brzi doručak – kod kuće, na putu do posla, u kafiću
4. Obilan doručak
 
Primjer doručka br.2, Foto: Designer_Andrea, Fotolia.com
 
Nažalost, ništa od navedenog nije zadovoljavajuće. Hranjiva vrijednost doručka broj 1.  i 2. je nikakva. Prvi sljedeći obrok koji konzumiramo nakon takve vrste doručka pretvara se u zalihe masnog potkožnog tkiva, a ljudi koji trajno preskaču doručak pokazuju smanjenu učinkovitost pri poslu, smanjenu pažnju i koncentraciju.
Doručak broj 3. ima neznatnu hranjivu vrijednost, a najčešće ga čine probavljivi ugljikohidrati koji su šećer i škrob. Nastaje situacija brze razgradnje ugljikohidrata na osnovne molekule šećera. Škrob se pretvara u glukozu, naglo podiže njezinu razinu u krvotoku, zatim gušterača izlučuje hormon inzulin koji je snižava i šalje u stanice našeg tijela. Povišena razina šećera u krvi je opasna za tijelo, a količine inzulina u životnom vijeku su ograničene pa tako se kod nekih pojavljuje dijabetes tipa 2.
Dio ugljikohidrata služe kao izvor energije koja se pohranjuje u mišićima i jetri – to je brza energija – ali doslovno brza, jer ono što trenutno ne potrošimo, tijelo pretvara u energetsku rezervu i deponira u masno tkivo.
Ubrzo nakon takvog doručka, inzulin je „počistio“ svu glukozu iz krvi i za kratko vrijeme još smo više gladni nego što smo bili i imamo neizdrživu potrebu za nečim slatkim jer nam je „pao šećer“.
 
Primjer doručka br.4, Foto: SXC
 
Doručak broj 4. je bogat kalorijama i mastima, a nakon njega se osjećamo teško i čini nam se da smo spremni za spavanje, a ne za izvršavanje dnevnih obaveza.
Pod doručkom broj 3. i 4. smatraju se peciva i kruh od bijelog brašna, rafinirane žitarice i njihovi proizvodi, med, palačinke, razni suhomesnati proizvodi…Inače, velik broj žitarica koje se nalaze na policama naših trgovina sadrži između 30 i 40% šećera, a sve iznad 15%, prema preporuci britanske Food Standards Agency, je previše.
Što se smatra zdravim doručkom?
Zdravim se smatra doručak koji sadrži mješavinu izbalansiranih nutrijenata, tj.namirnica koji imaju niski glikemijski indeks i koje nam neće podići razinu glukoze jer u krvi treba biti konstantna koncentracija šećera. Ono čime je dobro započeti dan je: voda, da se nadoknadi izgubljena tekućina tijekom sna, zatim mliječni proizvodi (kravlji ili posni sir, jogurt, kefir, kiselo mlijeko…) uz dodatak orašastih plodova, sjemenke, jaja, integralne žitarice, kruh od cjelovitih žitarica, svježe voće i povrće.
 
Dio zdravog doručka, može se kombinirati sa drugim namirnicama, Foto: SXC
 
Takva vrsta hrane je najpogodnija jer nam daje energiju, čini nas sitima, odmornima i ima niži GI.
No, rijetki su ljudi koji imaju vremena ujutro, prije posla, kuhati doručak i paziti na unos namirnica.
Kad počenemo zdravije doručkovati, počet ćemo se i tijekom dana bolje hraniti što dovodi do regeneracije cijelog organizma.
Sa zdravijim doručkom dolazimo do:
1. veće količine energije
2. kontrole apetita
3. bolje probave
4. 5 manjih obroka dnevno
5. smanjenja glavobolja
6. većeg unosa vode u organizam
7. riješavanja toksina
8. generalno dobrostanje i dobro raspoloženje